Načítám...

Ladislav Zástěra

Biogram:


* 5. 1. 1913 Praha (Rakousko-Uhersko), † ???, trikový odborník, grafik, režisér.

Ladislav Zástěra nastoupil na filmové ateliéry na Kudlově v 1936 jako kreslič triků a doplňků pro naučné filmy po odchodu Vladimíra Vrány. Spolupracoval na nich se Stanislavem Šulcem, spolužákem z Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze. Zástěra také pokračoval v animaci kresleného grafu, kterému se předtím věnoval Vrána. Kreslený graf se zpočátku uplatnil jen u školních a instrukčních filmů, ale vzhledem k čím dál větším schopnostem zvládat trikovou techniku se stále více přemýšlelo nad možností realizovat ve studiu oddělení kresleného filmu. Zástěra se postupně vypracoval na vynikajícího odborníka se smyslem pro názornost a srozumitelnost kreslených grafů, díky čemuž se později stal vedoucím oddělení. Jeho pečlivost však byla spojena s pomalým tempem práce, což mu mělo být některými spolupracovníky vyčítáno.
Zástěra své nadání pro tvorbu pohyblivých kreslených grafů uplatnil i u některých naučných školních filmů bývalého fotografa Jiřího Lehovce, jako například u hudebně baletního krátkého filmu Rytmus (1941), nebo filmu Světelný paprsek (???), který je o výrobě čoček a objektivů v přerovské výrobně Optikotechna.
Zástěra společně se Šulcem pokračovali v roce 1938 s technologií kresleného grafu při snímání pohyblivých kreseb sítě kanálů pro film Přístav v srdci Evropy (Drahoslav Holub, 1946) a triků pro film Krize (Herbert Kline, Hanuš Burger, Alexander Hackenschmied, 1939).
Zástěra též vytvořil kresby pro čtyřdílný lidovýchovný cyklus s názvem Nářadí a práce dřevorubce (1941) režiséra Jaroslava Novotného.
Původně vedoucí oddělení kresleného grafu Zástěra byl pak za války přidělen Ladislavem Koldou jako technik k Hermíně Týrlové na film Ferda Mravenec (Hermína Týrlová a Ladislav Zástěra, 1944), a vedení grafu tak převzal Václav Dobrovolný. Zástěra byl k Týrlové přidělen z důvodu technické náročnosti upravené verze scénáře, který Elmar Klos neustále měnil, kde například místo Ferdova domečku bylo najednou celé mraveniště plné mravenců. Bylo použito třicet loutek a náročné měnící se dekorace. Hlavní postavy měly několik sádrových odlitků výrazů, které se v průběhu měnily podle toho, jak se měla daná postava tvářit, na tomto všem pracoval právě Zástěra. Jedna z největších výzev pro něj pak byla rekvizita kostky cukru, která by se dala rozložit na malé kousíčky a zase znovu složit. Zástěra byl ve všem opět velmi pečlivý a Týrlovou paradoxně při natáčení měla nejvíce rozčilovat jeho pořádkumilovnost.
Po válce se pak uvolnil dřevěný barák bývalého kresleného filmu, kde si Zástěra zřídil vlastní studio loutkového filmu a natáčel zde politickou satiru na Frankův fašistický režim ve Španělsku pod názvem Hra s ohněm (1948) podle scénáře Bořivoje Zemana. Hermína Týrlová, která v té době neměla vlastní látku ke zpracování, Zástěrovi projekt animovala. Zástěra poté odešel do Prahy a věnoval se filmovým trikům.
Národnost: zdroj
česká

Zdroje:

Datum narození: zdroj

Zdroje:


5. 1. 1913
Bydliště:
Praha (1948-) zdroj

Zdroje:

  • HORÁK, Antonín. Světla a Stíny Zlínského Filmu: Volné Vyprávění. Vizovice: Lípa, 2002, s. 32, 49, 51, 60. (100%)
Vzdělání:
Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze (UMPRUM) (-1936) zdroj

Zdroje:

  • MALÁ, Alena (ed.). Slovník českých a slovenských výtvarných umělců 1950-2010 21. díl (W-Ž). Chagall-výtvarné centrum, 2010. Ostrava, s. 174. (100%)
Profese:
T. & A. Baťa - Filmové oddělení, Kreslíř (1936-1948) zdroj

Zdroje:

  • MALÁ, Alena (ed.). Slovník českých a slovenských výtvarných umělců 1950-2010 21. díl (W-Ž). Chagall-výtvarné centrum, 2010. Ostrava, s. 174. (100%)
T. & A. Baťa - Filmové oddělení, grafik (1936-1948) zdroj

Zdroje:

  • MALÁ, Alena (ed.). Slovník českých a slovenských výtvarných umělců 1950-2010 21. díl (W-Ž). Chagall-výtvarné centrum, 2010. Ostrava, s. 174. (100%)
Filmy:
Světelný paprsekTriky
Historie fíkového listu (1938) Výtvarník
Čechy a Morava (1939) Výtvarník
Zrození města (1940) Triky
Nářadí a práce dřevorubce 1. díl (1941) Kresby
Nářadí a práce dřevorubce 2. díl (1941) Kresby
Nářadí a práce dřevorubce 3. díl (1941) Kresby
Nářadí a práce dřevorubce 4. díl (1941) Kresby
Naše nohy (1941) Výtvarník
Karbid (1942) Kresby
Ferda Mravenec (1942/1944) Režie
Podkova pro štěstí (1946) Spolupráce
Přístav v srdci Evropy (1946) Triky
Nedělní odpoledne (1947) Kresby
Věstonické mystérium (1947) Triky
Hra s ohněm (1947/1948) Animátor/Animace, Režie, Scénář, Výtvarník
Návrat volyňských Čechů (1948) Triky
Stroje o myšlení (1963) Triky

Zdroje: